Hoe je stress verminderen in 3 eenvoudige stappen

Het is mogelijk dat de interacties die je met je cliënten hebt je een hoger niveau van stress bezorgen, gezien het feit dat je op het gebied van gezondheid en lichaamsbeweging werkt. Als je een hoog inlevingsvermogen hebt, kun je merken dat je de problemen van je klanten op je neemt en zelfs de indruk krijgt dat je de specifieke bronnen van stress waarmee ze te maken hebben op je neemt. Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen dat dit niet veel goeds voorspelt voor je vermogen om met de stress die je ervaart om te gaan. Je hebt misschien ook te maken met een grote verscheidenheid aan stressoren, zoals tijd doorbrengen in het verkeer, lange werkdagen die vroeg beginnen en ‘s avonds laat eindigen, proberen je eigen trainingen af te krijgen tussen de cliënten door, niet genoeg slapen, en de druk om inhoud voor je cliënten te creëren, die je allemaal gemakkelijk overweldigd kunnen doen voelen.

Hoe je stress verminderen in 3 eenvoudige stappen

1. Beheers je energieniveau om je aandacht vast te houden

Je kunt je overweldigd voelen omdat je te dun verspreid bent, met meerdere cliënten, projecten, en plaatsen die allemaal tegelijk je aandacht vragen. Dit kan een van de redenen zijn waarom je je overweldigd voelt. Als je aan te veel verschillende dingen tegelijk aandacht probeert te besteden, kan het een uitdaging zijn om je concentratie op een enkele activiteit gedurende langere tijd vast te houden.

Het is mogelijk dat je gevoelens van overweldiging ervaart omdat je aan taken werkt op momenten dat je niet op je productiefst bent of de meeste energie hebt. Ga eens na hoe je energieniveau door de dag heen schommelt: merk je dat je ‘s morgens, ‘s middags, of ‘s avonds meer energie hebt? Vind je, in vergelijking met andere momenten van de dag, dat bepaalde momenten van de dag je mentaal beter voorbereiden op het uitvoeren van bepaalde verantwoordelijkheden? Bedenk op welk tijdstip van de dag je de meeste energie hebt voor specifieke taken, en stel dan alles in het werk om die specifieke taken in dat tijdsbestek te plannen.

2. Leer je tijd effectief te beheren om onderbrekingen tot een minimum te beperken

Er zijn een overvloed aan verschillende dingen die als bron van afleiding kunnen dienen, waaronder maar niet beperkt tot pings, e-mails, telefoontjes, berichten, en meldingen van sociale media platforms. Telkens als een melding je aandacht wegtrekt van waar je mee bezig bent, kost het je een paar minuten langer om weer in de zone te komen en terug te keren naar waar je voor de afleiding mee bezig was. Dit kan in de loop van één dag resulteren in een aanzienlijke hoeveelheid verspilde tijd. Je zult je volledig en ongestoord op de taak kunnen concentreren als je alle meldingen op zowel je mobiele telefoon als je computer uitzet. Dit is een geweldige manier om met deze situatie om te gaan en stelt je in staat je volledig op de taak bij de hand te concentreren.

Denk erover je dag op te delen in brokken tijd die uitsluitend gewijd zijn aan het afronden van specifieke taken. Als je bijvoorbeeld merkt dat je ‘s morgens op je creatiefst bent (zie stap 1), moet je het eerste uur van je dag besteden aan het maken van inhoud voor je klanten, en je antwoorden op e-mails bewaren voor het laatste deel van de dag. Als je het meeste uit je schema wilt halen, moet je het elke dag religieus volgen en overwegen om een stapje verder te gaan en tijdblokken aan je schriftelijke of digitale agenda toe te voegen.

Als je gewetensvoller wilt zijn met hoe je je tijd besteedt, is een manier om dat te doen de Pomodoro techniek, waarbij je 25 minuten achter elkaar werkt voor je 5 minuten pauzeert. Omdat je maar 25 minuten hebt om je op een taak te concentreren, ben je gedwongen je volledige aandacht aan die taak te geven zonder door iets anders op een zijspoor gezet te worden. Als je vindt dat 25 minuten niet genoeg tijd is, kun je proberen met 45 minuten te werken; gebruik wat voor jou het beste werkt in termen van je niveau van concentratie en de eisen die aan je gesteld worden.

3. Zoek ontspannende activiteiten die je graag doet

Zoek een activiteit die je helpt je stress te doorbreken en je geest leeg te maken voor momenten waarop je je overweldigd voelt en onder grote druk staat. Het belangrijkste is dat je activiteiten vindt waar je plezier in hebt; als je bijvoorbeeld een hekel hebt aan yoga maar iedereen je aanraadt de praktijk op te pakken als een manier om te ontstressen, moet je hun advies in de wind slaan. Zoek iets dat je kunt doen waar je plezier in hebt en waar je ook echt naar uit kunt kijken als je veel stress hebt.

Hieronder volgen enkele suggesties die je op weg moeten helpen:

Ga een eindje wandelen
Ga joggen of doe aan een andere vorm van lichamelijke activiteit.
Maak krabbels, tekeningen, of schilderijen.
Lezen Doe mee aan muziekuitvoeringen
Luister naar muziek
Schrijf over de dingen die je stress bezorgen en één eenvoudige oplossing voor elk probleem dat als een belangrijke bron van stress voor je beschouwd kan worden.
Maak tijdens je pauze een kort praatje met een vriend.
Mediteer
Haal drie tot vijf keer langzaam en diep adem, of zelfs meer, waarbij je je concentreert op het uitzetten en samentrekken van het gebied rond je navel terwijl je diep ademhaalt.
Leef je uit terwijl je deze aanwijzingen onderzoekt, zodat je kunt ontdekken wat voor jou het beste werkt om je energie, tijd en de mate van stress die je op dit moment ervaart te beheersen. Dit is de sleutel tot het optimaliseren van de manier waarop je met stress omgaat.

Bron: applied nutrition